Recenze Bohemia Baletu v Lounech

Poprvé ve své krátké historii přivítalo Vrchlického divadlo balet. Po mnoha operetách a jedné opeře tak lounské publikum mohlo okusit i poslední z triumvirátu „vyšších“ uměleckých múz. Soubor Taneční konzervatoře Praha, nazvaný Bohemia balet, servíroval pestré menu o šesti chodech.

V první půli představení předvedl ukázky klasického baletu, v druhé části nechal nahlédnout pod pokličku moderního tance. Večer začal pas de deux z 3. jednání Čajkovského Šípkové Růženky. Jevgenie Plešková a Adam Zvonař v klasických baletních úborech zbarvili jeviště do růžova. Něžná choreografie Maria Petipa konvenovala pohádkovému příběhu o zamilovaných princátkách. Následovalo „padedé“ z romantického Korzára Charlese Adama. Krokové variace stejného choreografa jako u předešlého čísla ztemněly do fialova. Výstup Medory a Konráda z 2. jednání nepostrádal bouřlivé skoky, efektní otočky i láskyplná objetí. Michal Krčmář, jako hodný pirát, byl svlečený do půli těla a přiváděl ženy a dívky do mdlob. Lucie Rákosníková, cupitající po špičkách, zase vyzývala přítomné muže a chlapce k osvobození z otroctví. Před přestávkou přišla řada na opravdový bonbónek. Fragment ze Svity v bílém. Choreograf Serge Lifar napsal na hudbu Eduarda Lalo „nedějovou kvintesenci čistého baletního neoklasicismu“. V šesti větách na černém pozadí účinkovalo deset mladých tanečníků, kteří zobrazili „lehkost francouzského ducha a grácii neoklasického baletního stylu“. „Díky dobrým stykům ve Francii jsme jediná škola na světě, která má od Serge Lifara udělenou licenci k provozování tohoto baletu,“ pochlubil se prof. Jaroslav Slavický, ředitel konzervatoře. Hody pokračovaly i po přestávce. Nádherně baladické Večerní písně Antonína Dvořáka oblékly osm účinkujících do jednoduchých, takřka civilních šatů. Freneticky osudová atmosféra hudby se dráždivě srážela s fatálně statickou choreografií slavného Jiřího Kyliána. Dívky a chlapci touží po harmonickém splynutí, ale navždy je rozděluje rozpornost dvojího pohlaví. „Jiří Kylián je bývalý absolvent naší školy, a tak svolil k bezplatnému provozování svého díla,“ osvětlila Lucie Rozmánková, vedoucí Společnosti tance, pod jejíž hlavičkou školní soubor funguje. Pak přišla na řadu premiéra vystoupení „Ještě dál?“ Lucie Holánková jej složila na hudbu Ludwiga van Beethovena. Osm studentů z nižších ročníků předvedlo několik náročných zvedaček a tanečních obrazců.

Program vyvrcholil geniální Janáčkovou Sinfoniettou. Choreograf Pavel Šmok ji orámoval selskou veselicí a prostřídal v ní dramatické i citové scény. Čtrnáct vystupujících v rustikálních úborech dokázalo podmanivě ztvárnit i „živý květ“ čisté lásky. Bohemia balet si během programu vysloužilo mnoho potlesků na otevřené scéně. Vedení souboru si po skončení pochvalovalo, jak byli diváci živí a příjemní. O vysokém renomé mladých tanečníků svědčí i skutečnost, že Louny byla jejich poslední česká zastávka před zájezdem do Francie. Kdo o tento zážitek přišel, může tedy pouze litovat. Ovšem ne dlouho, soubor v lounském divadle zatančí znovu v říjnu.

Napsal : Jan Vnouček http://www.divadlolouny.cz

OK